Звернення депутатів про доступність та якість медичних послуг для сільського населення

         Депутати Тальнівської районної ради ще в 2018 році звертались до  Верховної Ради України,  Кабінету Міністрів України, народних депутатів України  про те, що  реформування галузей освіти та охорони здоров’я не можуть бути реалізовані в повній мірі за досить короткий термін і без додаткової допомоги з боку держави. Зокрема, піднімалося питання що зменшення кількості ФАПів ставить під загрозу надання необхідної медичної допомоги громадянам району бодай на тому рівні, що був на той час.

         При запровадженні змін в медичній галузі не було враховано того, що при поділі ланок медичної допомоги на первинну та вторинну (в тому числі шляхом створення центрів первинної медико-санітарної допомоги) всі витрати по формуванню необхідної матеріально-технічної бази покладаються на місцеві бюджети без належного додаткового фінансування із державного бюджету.

         Разом з тим, і на сьогодні проблеми в галузі медицини залишаються.        Депутати Тальнівської районної ради на сесії районної ради 3 квітня 2020 року підтримали звернення депутатів Монастирищенської районної ради Черкаської області до Кабінету Міністрів України, Міністерства охорони здоров'я, Черкаської обласної державної адміністрації, Департаменту охорони здоров'я Черкаської ОДА, щодо збереження сільських фельдшерсько-акушерських та фельдшерських пунктів.

      В зверненні депутатирайонної ради висловлюють стурбованість ситуацією, яка виникла із фельдшерсько-акушерськими та фельдшерськими пунктами в сільській місцевості. В ньому зазначено, що реформування галузі охорони здоров’я, що проводиться в державі, стосується кожної, без винятку, людини, яка живе в Україні. Ті завдання та цілі, які були поставлені, не можуть бути реалізовані в повній мірі за досить короткий термін і без додаткової допомоги з боку держави.       

     Відповідно до Порядку формування спроможних мереж надання первинної медичної допомоги, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я, Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 06.02.2018 № 178/24, обласними державними адміністраціями розроблені та  затверджені  плани таких мереж, відповідно до яких із структури закладів охорони здоров’я виключаються фельдшерсько-акушерські  та фельдшерські пункти в сільській місцевості. Тобто сільська місцевість залишається без державної підтримки, що викликає велику стурбованість у населення.  ВідповідноПорядку формування спроможних мереж надання первинної медичної допомоги  в межах населеного пункту, чисельність населення якого складає не менше 750 осіб, може розташовуватись нерегулярне місце надання первинної медичної допомоги, що відповідає Типу «Пункт здоров’я», графік роботи якого передбачає не менше двох повних робочих змін лікаря на тиждень. В такому випадку підвезення лікарів до таких населених пунктів в дні прийому для надання необхідної первинної медичної допомоги потребуватиме додаткового транспортного забезпечення та, знову ж таки, належного дорожнього сполучення, якого на сьогодні у сільській місцевості немає. Окрім цього, щоб набрати передбачену чисельність осіб біля пункту здоров’я  потрібно об’єднати декілька малих сіл, у яких проживають переважно громадяни похилого віку. Яким чином буде покращено їх медичне обслуговування?     

    Депутати вважають, що ліквідація ФАПів ставить під загрозу надання необхідної медичної допомоги громадянам району бодай на тому рівні, що є на сьогоднішній день, адже фельдшерсько-акушерські пункти - одна з невід'ємних складових первинної ланки системи охорони здоров'я в сільській місцевості. Саме вона найближча до людей, саме сюди селяни звертаються за першою медичною допомогою. Тому треба шукати вихід і не допустити закриття ФАПів. Реформа не повинна віддаляти медицину від пересічного українця. Саме цей принцип повинен визначити майбутнє сільських ФАПів.

     Занепокоєння викликає і поганий стан доріг, що створює проблему як сімейному лікарю навідати хворих, так і хворим приїхати на прийом до лікаря. Ремонт доріг та належне матеріально-технічне забезпечення є запорукою ефективного і доступного медичного обслуговування. При запровадженні змін в медичній галузі не було враховано того, що при поділі ланок медичної допомоги на первинну та вторинну (в тому числі шляхом створення центрів первинної медико-санітарної допомоги) всі витрати по формуванню необхідної матеріально-технічної бази покладаються на місцеві бюджети без належного додаткового фінансування із державного бюджету. Покладаючи зобов’язання по забезпеченню впровадження реформ на місцеві громади (без належного додаткового фінансування із державного бюджету) та перекладаючи відповідальність із відповідних структур виконавчої гілки влади на депутатів місцевих рад, які не є фахівцями в їх впровадженні, законотворці таким чином створюють додаткову соціальну напругу в суспільстві. Виконання всіх завдань, передбачених реформою, в доволі стрімкі темпи потребує величезних витрат із місцевих бюджетів, які не кожна місцева рада може собі дозволити. Без грошей реформу зробити неможливо. Якщо виконавча влада запроваджує реформи, то зобов’язана забезпечити 100% фінансування цих реформ за рахунок державного бюджету.

         Враховуючи вищевикладене, депутати звернулись до Кабінету Міністрів України, Міністерства охорони здоров'я, Черкаської обласної державної адміністрації, Департаменту охорони здоров'я ОДА з вимогою  забезпечити практичну реалізацію відповідними державними органами основних вимог законодавства про доступність та якість медичних послуг для сільського населення; забезпечити у селах  збереження ФАПів та фельдшерських пунктів; негайно переглянути формування мережі первинної ланки та структуру її фінансування.

  Прийнятим рішенням уповноважено голову районної ради Валентину Любомську надіслати дане звернення  Кабінету Міністрів України, Міністерству охорони здоров'я, Черкаській обласній державній адміністрації, Департаменту охорони здоров'я Черкаської облдержадміністраціїта народним депутатам України Нагорняку С.В., Стріхарському А.П.,  Яценку А.В.

                                                              Виконавчий апарат районної ради.

Повернутись